Gemeenschappelijke regelingen
- Economische Impuls Zeeland N.V.
Vestigingsplaats
Vlissingen
Website
Programma
Verbonden partijen
Doel en openbaar belang
Doel
De vennootschap heeft tot doel ondernemers te helpen met innoveren, investeren en internationaliseren. Het streven is gericht op een duurzame ontwikkeling van Zeeuwse bedrijven en de regionale economie.Openbaar belang
Economische Impuls Zeeland is de regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM) van Zeeland. Ze versterken de Zeeuwse economie en werken aan de toekomst van onze delta. Met hun kennis, diensten en netwerk bieden ze ondernemers een snelle ingang naar doorontwikkeling en groei.
De gemeente Terneuzen houdt volgens het register 3717 aandelen van de 150.000 geplaatste en volgestorte aandelen.
Hiermee bezit de gemeente Terneuzen 2.47 % van de aandelen in Impuls.
De 13 gemeenten gezamenlijk bezitten in de huidige aandeelhoudersstructuur 17% van de aandelen.Eigen vermogen
31-12-2022 00:00:00
Vreemd vermogen
31-12-2022 00:00:00
Partners
Aandeelhouder in Economische Impuls Zeeland N.V. zijn:
Aandeelhouders:
Provincie Zeeland 66%
Zeeuwse gemeenten gezamenlijk 17%SER 17%
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder J. VervaetOntwikkelingen
Het bestuur heeft een herschikking van de aandeelhoudersstructuur van Impuls Zeeland en het Investeringsfonds Zeeland aangekondigd. De Stichting SER Zeeland stopt als aandeelhouder. De aandelen SER worden overgedragen aan de gemeenten. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wordt aandeelhouder van Economische Impuls Zeeland.
Risico's
De gemeenten zorgen voor de financiering van Impuls Zeeland als ROM (budgetsubsidie). Daarnaast genereert de uitvoering van projecten inkomsten voor Impuls Zeeland. De belangrijkste onzekerheden zijn de continuïteit van de projectinkomsten en de rol van penvoerder in grote (Europese) projecten. Impuls Zeeland is voor 23,6 % aandeelhouder van het Investeringsfonds Zeeland BV. Het Investeringsfonds Zeeland wordt verder gefinancierd door het Rijk en de provincie Zeeland.
Financieel resultaat
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van [getal]% in Economische Impuls Zeeland N.V.
Rapportages aan de raad
- Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Kapelle
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. Vervaet. Plaatsvervangend lid: Wethouder L. van de Voorde
Dagelijks Bestuur: Wethouder J. Vervaet.Ontwikkelingen
Op 31 december 2022 eindigden de overeenkomsten voor de verwerking van PMD+ en GFT. OLAZ maakte gebruik van de mogelijkheid om het contract voor PMD+ te verlengen. Voor GFT sloot OLAZ een nieuw contract af voor 10 jaar. Ook voor glas en oud papier en karton (opk) sloot OLAZ nieuwe contracten af.
Het algemeen bestuur van OLAZ besloot om toegangscontrole en een registratiesysteem in te voeren op de Zeeuwse milieustraten. Op die manier is er meer controle op wie op de milieustraat afval mag brengen en wie niet. Realisatie hiervan is in 2023.
Ook heeft OLAZ de Zeeuwse gemeenten voorgesteld om de toekomst van de milieustraten verder te onderzoeken. Om alle milieustraten te laten voldoen aan de huidige milieu-eisen zijn aanpassingen van de milieustraten nodig. Hierbij wordt gekeken naar de spreiding van de milieustraten zodat deze voor alle inwoners goed bereikbaar zijn.Risico's
In de voorschottarieven voor verwerking van afval is een indexering opgenomen. Deze indexering is een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn gebaseerd op een geschatte hoeveelheid afval. Het risico is aanwezig dat de hoeveelheid afval afwijkt van de schatting en/of de indexering anders is.
Financieel resultaat
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de raad
Jaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken aan het Algemeen Bestuur van OLAZ.
- Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
• Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.
Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder S.G.P. Suij (voorzitter). Plaatsvervangend lid: wethouder J. de Buck
Dagelijks Bestuur: wethouder S.G.P. Suij (voorzitter).Ontwikkelingen
In 2022 gaf GGD Zeeland aan niet langer toe te komen met de gemeentelijke bijdragen van de dertien Zeeuwse gemeenten. De begrotingswijziging 'GGD op orde' betekende voor de gemeente Terneuzen een structurele verhoging van de bijdrage voor WPG-taken en overhead van € 344.956 en incidenteel € 29.167. Daarnaast is in 2022 het prenataal huisbezoek toegevoegd aan de wettelijke taken van gemeenten en aan het uitvoeringspakket van GGD Zeeland. De inzet van de GGD Zeeland op 'Nu niet zwanger' is eveneens toegevoegd aan het takenpakket.
GGD Zeeland heeft als GR te maken met de VZG-richtlijn. In 2022 is besloten deze los te laten voor structurele verhoging van de gemeentelijke bijdragen. Een werkgroep van de VZG onderzoekt mogelijkheden om op een andere wijze met de VZG-norm om te gaan., zoals nacalculatie op basis van cao- en andere volume- en prijsontwikkelingen.
Als gevolg van de coronapandemie en de rol van GGD'en bij het bestrijden daarvan loopt landelijk een onderzoek naar de versterking van de publieke gezondheid en een heroriëntatie op de wettelijke taken van de GGD in Nederland.
In april 2022 leverde onderzoeksbureau BMC het rapport ‘Samen aan het stuur’ over de inkoop/governance van jeugdhulp, beschermd wonen (BW), maatschappelijke opvang (MO) en vrouwen-/veilige opvang (VO) in Zeeland op. Daarna startte de uitwerking van vier varianten. Dit proces is nog niet afgerond. Het kan wel gevolgen hebben voor de gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland.In 2022 gaf GGD Zeeland aan niet langer toe te komen met de gemeentelijke bijdragen van de dertien Zeeuwse gemeenten. De begrotingswijziging 'GGD op orde' betekende voor de gemeente Terneuzen een structurele verhoging van de bijdrage voor WPG-taken en overhead van € 344.956 en incidenteel € 29.167. Daarnaast is in 2022 het prenataal huisbezoek toegevoegd aan de wettelijke taken van gemeenten en aan het uitvoeringspakket van GGD Zeeland. De inzet van de GGD Zeeland op 'Nu niet zwanger' is eveneens toegevoegd aan het takenpakket.
Risico's
In de programmabegroting 2023 is opgenomen dat de GGD met de voorgestelde structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage (in 2023) vanaf 2024 een nieuw begrotingstekort verwacht. Er is een sluitende begroting voor het jaar 2023, echter geen structureel sluitende begroting. De GGD neemt het begrotingstekort vanaf 2024 mee in de 1e begrotingswijziging 2023, welke de GGD in juli 2023 aanbiedt.
Financieel resultaat
Financieel belang
Voor 2021 bedraagt de bijdrage aan de GGD Zeeland € 2.275.828 (2020: € 2.235.053), onderverdeeld in:
• Wet publieke gezondheid, gemeentelijke projecten en verwijsindex: € 1.014.384 (2020 € 991.724)
• Jeugdgezondheidszorg Uniform en Rijksvaccinatieprogramma: € 979.216 (2020: € 960.985)
• Jeugdgezondheidszorg Maatwerk: € 60.752 (2020: € 59.395)
• Veilig Thuis: € 221.476 (2020: € 222.949)
• Wijkteams Jeugd € 100.000
Inkoopbureau jeugd Zeeland kosten 2021 voor maatwerkdienstverlening 18 + (zorg in natura) € 12.456.554; de kosten geëscaleerde zorg € 3.846.855 en de uitvoeringskosten voor de Inkooporganisatie zelf € 263.077. Totaal € 16.566.486Rapportages aan de raad
Wij rapporteerden drie keer aan de raad over de stand van zaken bij de GGD: in juli 2022 via de programmabegroting, na de zomer via de jaarrekening 2021 GGD Zeeland en via de managementrapportage en begrotingswijzigingen in december 2023. De gemeenteraad werd met raadinformatiebrieven op de hoogte gehouden van het proces inzake de governance.
- Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Veiligheid
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen.
Eigen vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 2.626.000
Vreemd vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 29.273.000
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Veiligheidsregio Zeeland bestaat uit Brandweer Zeeland, GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio), Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland en risico- en crisisbeheersing. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met diverse netwerkpartners waaronder politie, Rijkswaterstaat en Defensie.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Dagelijks bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)Ontwikkelingen
Er deden zich geen veranderingen voor in 2022.
Het beleidsplan 2022 - 2025 is eind februari 2022 vastgesteld. Twee beleidsprogramma's staan de komende jaren centraal: een voorbereide crisisorganisatie en toekomstbestendige brandweerzorg. In 2022 is een start gemaakt met de invulling van de doelstellingen uit het meerjarig beleidsplan.
In februari 2022 brak de oorlog in Oekraine uit. De voorzitters van de Veiligheidsregio’s werd gevraagd de opvang van ontheemden uit Oekraine te coördineren. In de zomer van 2022 werden de voorzitters eveneens gevraagd zorg te dragen voor de realisatie van crisisnoodopvang voor asielzoekers. Over beide onderwerpen vond binnen het Regionaal Beleidsteam (RBT), waar onder andere de 13 Zeeuwse burgemeesters aan deelnemen, afstemming plaats.Risico's
De brandweerzorg is gebaseerd op de beschikbaarheid en inzet van vrijwilligers. Beschikbaarheid van opgeleide vrijwilligers blijft een continu aandachtspunt. Daarnaast leiden diverse ontwikkelingen tot prijsstijgingen van onder andere lonen en energie. Dit kan effect hebben op de geraamde (investerings)budgetten en de planning van het investeringsplan.
Financieel resultaat
Het resultaat van 2022 is € 614.000 nadelig. Het tekort komt ten laste van de algemene reserve.
Financieel belang
De bijdrage voor 2022 is € 4.227.000
Rapportages aan de raad
In 2022 zijn de programmabegroting 2023, de jaarrekening 2021, de 1e begrotingswijziging 2022 en de 2e begrotingswijziging 2022 voor zienswijzen aangeboden aan de gemeenteraad.
- Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 1.486.733
Vreemd vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 12.464.764
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. Vervaet, raadslid J.J.M. Verdurmen en raadslid P.H. van der Hoeff. Plaatsvervangend lid, raadslid D. Vlaander.
Dagelijks Bestuur: Wethouder J. Vervaet.Ontwikkelingen
Eind 2022 is er een nieuwe directeur gestart. Het MT is weer op volle sterkte. Zij richten zich op meer aandacht voor de ontwikkeling van onze doelgroep, zonder doelgroep geen Dethon. Dit alles binnen de kaders van het eerder vastgestelde plan van aanpak.
Risico's
Inflatie, hogere energiekosten, loonontwikkelingen, onderhoud gebouwen/huisvesting
Financieel resultaat
Het financieel resultaat bedraagt € 0. Dit na gemeentelijke bijdragen van in totaal € 1.710.421. Het aandeel van onze gemeente hierin is € 866.329.
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de raad
- Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- Vervoer Jeugdzorg
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Eigen vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 540.725
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. de Buck, raadslid A. Hana en raadslid J.P. Casteleijn. Plaatsvervangend lid: wethouder S.G.P. Suij en raadslid M.I.R. Hemelsoet- de Jaeger.
Dagelijks bestuur: Wethouder J. de Buck.Ontwikkelingen
Voor de uitvoering van de planning van de taxiritten van het doelgroepenvervoer maken alle Zeeuwse gemeenten gebruik van de gemeentelijke vervoerscentrale. Ook de provincie laat de haltetaxiritten als onderdeel van het openbaar vervoer door deze vervoerscentrale uitvoeren. Momenteel loopt een onderzoek naar mogelijke kansen om de vervoerscentrale nog breder in te zetten. Dit zou de kwaliteit van dienstverlening nog verder kunnen verbeteren. Door afstemming van inkooptrajecten van de Zeeuwse regio’s en de provincie (openbaar vervoer) kan hier mogelijk ook een financieel resultaat mee behaald worden.
Risico's
De hoge inflatie heeft tot gevolg dat de contractueel afgesproken vergoedingen aan de vervoerders de komende periode fors zullen stijgen. (contractuele indexering)
Financieel resultaat
Het financieel resultaat is € 0. Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het vervoer
Rapportages aan de raad
- Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden-, toeristen- en forensenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken behandelt Sabewa Zeeland ook. Daarnaast voert Sabewa Zeeland de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) uit.
Eigen vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 127.597
Vreemd vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 433.149
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder drs. F.O. van Hulle.
Algemeen Bestuur: wethouder drs. F.O. van Hulle. Plaatsvervangend lid: wethouder S.G.P. Suij.Ontwikkelingen
Per 13 juni 2022 heeft Sabewa Zeeland een nieuwe directeur. Zijn naam is E. van den Dobbelsteen.
Met ingang van 2022 taxeerde Sabewa Zeeland alle woningen op basis van gebruiksoppervlakte in plaats van inhoud. Het taxeren op gebruikersoppervlakte zorgde ervoor dat de afhandeling van WOZ-bezwaarschriften complexer is. Door inhuur van externe medewerkers zijn de bezwaarschriften afgehandeld.
Risico's
Het is voor Sabewa Zeeland lastig om vacatures ingevuld te krijgen. De medewerkersprofielen zijn regelmatig vaktechnisch van aard. Waar ervaren medewerkers vertrekken, is het lastig om deze te vervangen met kandidaten van een vergelijkbaar niveau. Door krappe personeelsbezetting ontstaat het risico op achterstanden bij de uitvoering van de kernprocessen. Via externe inhuur worden de werkzaamheden tijdelijk opgevangen. Daarnaast zijn er geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taken zelfstandig zou uitvoeren.
Financieel resultaat
Het resultaat in 2022 is € 128.000 voordelig.
Financieel belang
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld. 1) Waarderen: op basis van het aantal objecten, 2) Heffen: op basis van het aantal aanslagregels, 3) Innen: op basis van het aantal aanslagregels.
Rapportages aan de raad
Sabewa Zeeland verstrekt aan de hand van haar planning en control cyclus diverse rapportages aan de raad. Het betreft de begroting en meerjarenraming, begrotingswijzigingen en de jaarrekening.
- Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel
De RUD Zeeland zet zich in voor een schoon en veilig Zeeland. De RUD verzorgt voor de deelnemers de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van milieu.Uitvoering
RUD Zeeland is verantwoordelijk voor het verlenen van omgevingsvergunningen. Ook controleren ze bedrijven of bedrijven voldoen aan de milieuwetgeving. Als ze tijdens inspecties onvolkomenheden of overtredingen constateren, treedt de RUD Zeeland handhavend op. RUD Zeeland heeft ook een milieumeldpunt.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder L. van de Voorde. Plaatsvervangend lid: wethouder J. VervaetOntwikkelingen
Tijdens een bestuurlijke conferentie heeft het Algemeen Bestuur van de RUD een paar belangrijke rapporten besproken. Het besloot concrete acties te ondernemen op drie belangrijke thema’s: 1) de Omgevingswet, 2) het stroomlijnen van processen, en 3) nauwere samenwerking tussen RUD, GGD en VRZ. Zo heeft een bestuurlijke verkenner de opdracht gekregen om te onderzoeken of ze samen een oplossing kunnen vinden voor hun huisvestingsvraagstukken.
Voor de provincie Zeeland heeft een adviesbureau onderzoek gedaan naar samenwerking in de uitvoering van milieutaken in Zeeland. De RUD gaat deze ‘robuuste milieutaken’ mogelijk uitvoeren. De RUD heeft een nieuwe ProductenDienstenCatalogus (PDC) gemaakt. Maar de invoering van de Omgevingswet is uitgesteld. Daarom blijft de PDC 2020 gelden tot de Omgevingswet ingaat.
Risico's
Waterschap Scheldestromen wil per 1 januari 2024 uit de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland stappen. De gevolgen hiervan zijn klein.
Financieel resultaat
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.
Rapportages aan de raad
De jaarrekening 2022 is nog niet vastgesteld. De raad wordt per brief geïnformeerd over de vaststelling van de jaarrekening 2022 van de RUD Zeeland.
Vennootschappen en coöperaties
- Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
In 2021 heeft PZEM N.V. haar aandelen in waterbedrijf Evides verkocht aan GBE Aqua B.V. Waterbedrijf Evides heeft twee groepen van aandeelhouders: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beide bezitten vijftig procent van de aandelen.
De publieke belangen die door Evides worden gediend zijn veiligheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van drinkwater. GBE Aqua heeft doel het houden en beheren van aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Partners
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
• Provincie Zeeland 50,051%;
• Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%;• 3,354 % gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland .
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder drs. F.O. van Hulle.
Ontwikkelingen
In 2021 heeft PZEM N.V. haar aandelen in waterbedrijf Evides verkocht aan GBE Aqua B.V. Waterbedrijf Evides heeft twee groepen van aandeelhouders: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beide bezitten vijftig procent van de aandelen.
De aandeelhouders van GBE Aqua zijn met Evides in gesprek over een aandeelhoudersstrategie. De aanleiding hiervoor is dat de provincie Zeeland met een aandeelhoudersstrategie werkt als zij minimaal 25 procent van de aandelen bezit.
Risico's
De aandeelhouders van het nieuwe bedrijf GBE Aqua hebben een lening afgesloten om hun belang in Evides te kunnen betalen. Ze gebruiken de dividenden van PZEM om deze lening af te lossen. De laatste aflossing is gepland in 2027. 2022 was het eerste exploitatiejaar van GBE Aqua.
Financieel resultaat
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V.
Rapportages aan de raad
De eerste jaarrekening van GBE Aqua wordt opgesteld over 2022. De raad wordt per brief geïnformeerd over de vaststelling van de jaarrekening 2022 van GBE Aqua.
- North Sea Port SE
Vestigingsplaats
Sas van Gent
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
De grensoverschrijdende haven North Sea Port (NSP) bestaat sinds 2018. NSP is ontstaan uit de fusie van het Nederlandse Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en het Vlaams/Belgische Havenbedrijf Gent.
North Sea Port heeft acht publieke aandeelhouders. Het Toezichthoudend Orgaan (TZO) houdt toezicht op havenbedrijf North Sea Port. Zowel de Nederlandse als de Vlaamse aandeelhoudersgroep dragen hiervoor elk vier leden voor.
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:
- borging van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens;
- stimulering van economische ontwikkeling, bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland;
- leveren van een bijdrage aan duurzame gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Partners
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn:
Provincie Zeeland : 25%
Gemeente Borsele: 8,33%
Gemeente Vlissingen: 8,33%
Stad Gent : 48,52 %
Gemeente Evergem: 0,03%
Gemeente Zelzate: 0,005%
Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Ontwikkelingen
Begin 2021 hebben de aandeelhouders van North Sea Port SE (NSP) de aandeelhoudersstrategie vastgesteld. Het creëren van evenwicht tussen duurzaamheid en klimaat, financiële prestaties en economische ontwikkeling staat hierin centraal. De aandeelhouders hebben hierover verder nog geen rapportage van NSP ontvangen.
Sinds september 2022 kampt WarmCO2 met leveringsproblemen door de prijsstijgingen op de energiemarkt. Hierdoor is een conflict ontstaan met enkele afnemers. Eind 2022 hebben partijen hiervoor een oplossing gevonden. Die oplossing kost geld; NSP betaalt hier vijf miljoen euro aan mee.
Risico's
We staan samen met de gemeenten Vlissingen en Borsele en de provincie Zeeland garant voor NSP. De garanten hebben voor 65 miljoen euro aan garanties verstrekt in de vorm van leningen. Ondanks de problemen met WarmCO2 is er geen reden tot zorg over de financiële positie van NSP.
Financieel resultaat
Financieel belang
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn aan Nederlandse kant:
Provincie Zeeland : 25%
Gemeente Borsele: 8,33%
Gemeente Vlissingen: 8,33%
en aan Vlaamse kant:
Stad Gent : 48,52 %
Gemeente Evergem: 0,03%
Gemeente Zelzate: 0,005%
Provincie Oost Vlaanderen: 1,445 %Rapportages aan de raad
De jaarrekening 2022 is nog niet vastgesteld. De raad wordt per brief geïnformeerd over de vaststelling van de jaarrekening 2022 van NSP.
- Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene Dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 4.615 miljoen
Vreemd vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 107.459 miljoen
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
In 2022 was er geen verandering in het aandelenbezit.
In 2022 vonden geen veranderingen in de relatie met de gemeente plaats. BNG Bank is onze huisbankier en er zijn geen ontwikkelingen te melden.
Risico's
In 2022: BNG BNG bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2022 35% respectievelijk 37%. Ratingbureaus Fitch, Moody's en S& P waarderen BNG Bank opnieuw op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld
Financieel resultaat
Over het verslagjaar 2022 heeft de BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van € 300 miljoen. Deze is € 64 miljoen hoger dan in 2021. De voornaamste oorzaken van de hogere nettowinst zijn een stijging van het renteresultaat en een hoger gerealiseerd resultaat financiële transacties uit hoofde van de liquiditeitsportefeuille.
BNG Bank stelt een dividenduitkering over 2022 voor van € 139 miljoen (€ 2,50 per aandeel). Dit is 50% van de nettowinst gecorrigeerd voor de uitkering op het additioneel Tier1-kapitaal.Over het jaar 2022 ontvangen we een bedrag van € 113.685 aan dividend.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de raad
In 2022 hebben geen rapportages aan de raad plaatsgevonden.
- Aandelenbezit PZEM N.V. (vanaf 2023: ZEH N.V.)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
PZEM is het enige Nederlandse energiebedrijf dat nog in publieke handen is. Eerder werden al onderdelen van het vroegere Delta en de netbeheerder Enduris verkocht. In 2022 heeft PZEM de Sloecentrale, het gastransportbedrijf PZEM Pipe en de naam PZEM verkocht.
Het restant van PZEM gaat verder als Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH). De belangrijkste bezittingen van ZEH zijn het 70% aandelenbelang in EPZ (mede-eigenaar van de kerncentrale, het 50% aandelenbelang in de biomassacentrale in Moerdijk en het 50% aandelenbelang een zonnepark in Willebroek, België.
De aandelen van PZEM/ZEH zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland. Het publiek belang komt voort uit het waarborgen van wettelijk gedefinieerde publieke belangen en duurzame werkgelegenheid in Zeeland. Daarbij geldt als uitgangspunt een risicoprofiel passend bij een publieke aandeelhouder.
ZEH is voor 70% eigenaar van EPZ. De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in PZEM/ZEH.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Partners
Aandeelhouder van ZEH N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%;
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%;
- 0,1% provincie Noord-Brabant en Zuid Holland;
- 3,4% gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland .
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
De aandeelhoudersstrategie van PZEM N.V. is erop gericht de commerciële belangen van PZEM te vervreemden. PZEM heeft haar Wholesale-activiteiten in 2021 te koop gezet. In 2022 heeft PZEM N.V. aan haar aandeelhouders voorgesteld om haar belangen in PZEM Energy Company B.V. en PZEM Pipe B.V. (100%), inclusief de belangen die PZEM heeft in Sloe Centrale Holding B.V. (50%), te verkopen aan EPH. De aandeelhouders van PZEM hebben hiermee ingestemd.
PZEM heeft een belang van zeventig procent in EPZ, de eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het kabinet is van plan de kerncentrale in Borssele na 2033 open te houden. In 2022 heeft PZEM hiervoor een intentieverklaring ondertekend.
Risico's
PZEM had geen problemen om aan haar verplichtingen te (blijven) voldoen. De hogere elektriciteitsprijzen leidden tot betere resultaatverwachtingen voor de kerncentrale in Borssele.
Financieel resultaat
Tot en met 2020 vond er géén winstuitkering door PZEM plaats. In 2021 was de totale winstuitkering van PZEM 92 miljoen euro. De gemeente Terneuzen heeft een aandeel van 7,35 procent in PZEM. PZEM heeft in 2022 ruim € 5,7 miljoen dividend betaald aan de gemeente Terneuzen. Er is nog geen besluit genomen over een dividend over het boekjaar 2022. Een eventuele winstuitkering over 2022 gebruiken we om onze lening voor GBE Aqua verder mee af te lossen.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van PZEM/ZEH voor 7,35 %.
Rapportages aan de raad
De jaarrekening 2022 is nog niet vastgesteld. De raad wordt per brief geïnformeerd over de vaststelling van de jaarrekening 2022 van PZEM.
Overige verbonden partijen
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Doel en openbaar belang
Aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Eigen vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 30.133
Vreemd vermogen
31-12-2022 00:00:00
€ 1.113.259
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder L. van de Voorde en wethouder S.G.P. Suij.Dagelijks Bestuur: wethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Ontwikkelingen
In maart 2022 zijn de statuten gewijzigd. De governance is aangepast: Terneuzen heeft nu 90% van de stemmen in het Algemeen Bestuur. De vier Vlaamse gemeenten hebben samen 10% van de stemmen. In september is er een aanpassing geweest in de directiestructuur: er is een directeur en een adjunct-directeur benoemd.
aan-z werkt samen met de gemeente Terneuzen aan het implementeren van de doorbraakmethode. Daarnaast werkt het Wmo-team vanaf 2022 met een vernieuwde aanpak om de wachttijden terug te dringen.
Risico's
Wanneer de meldingen binnen de Wmo en Jeugdwet nog verder toenemen, bestaat het risico dat aan-z niet binnen de wettelijke termijnen een indicatie kan afgeven.
Financieel resultaat
Het resultaat in 2022 is € 0. Op de budgetsubsidie is € 266.904 overschot, welk bedrag als nog te betalen aan de gemeente Terneuzen op de balans van aan-z is opgenomen.
Financieel belang
Het financieel belang in 2022 bedroeg € 5.463.000. Daarnaast stelden we nog projectsubsidies beschikbaar.
Rapportages aan de raad
We informeerden de raad door middel van het aanbieden van de begroting en de jaarstukken voor een zienswijze.
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:
- De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel;
- Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel.
De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deelnemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Partners
- Gemeente Terneuzen
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer, wethouder drs. F.O. van Hulle en wethouder J. Vervaet
Raad van Bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer en wethouder J. VervaetOntwikkelingen
De Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District (NSPD) is officieel opgericht op 21 maart 2022. De partners zijn overheden uit Vlaanderen en Nederland: de gemeenten Borsele, Evergem, Gent, Terneuzen, Vlissingen en Zelzate, en de provincies Zeeland en Oost-Vlaanderen. De BGTS streeft naar meer brede welvaart in het NSPD.
Het NSPD heeft aan vier demo-projecten gewerkt. Deze projecten laten de voordelen zien van onze samenwerking binnen het NSPD. De projecten zijn: 1) Energiewijk, een grensoverschrijdende energiewijk in Sas van Gent–Zelzate; 2) Koppelingsgebieden+, voor een eerste Nederlands koppelingsgebied in Borssele, met een grensoverschrijdende gezondheidsmonitor; 3) Verstedelijkings- en mobiliteitsvisie, een snelle busverbinding tussen Gent en Terneuzen; en 4) Cultuur van het NSPD, waarvan het North Sea Port District Festival en Gent Culturele Hoofdstad 2030 onderdeel zijn.
Risico's
Voorlopig dragen we elk jaar 11.500 euro bij; de gezamenlijke bijdrage van de acht partners is € 100.000. We hebben een aanvraag ingediend bij de nieuwe Regio Deal voor het NSPD.
Financieel resultaat
Financieel belang
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad is geïnformeerd in oktober over het Plan van Aanpak NOVEX en de Werkagenda North Sea Port District. We informeren de raad per brief over de vaststelling van de jaarrekening 2022 van de BGTS North Sea Port District.