De reinigingsheffingen omvatten twee heffingen: 1) de afvalstoffenheffing en 2) reinigingsrechten.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing vloeit voort uit de wettelijke taak van de gemeente om tenminste eenmaal per week de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. In 2022 verhoogden wij de tarieven. In de Kaderbrief 2022-2025 namen wij per saldo hogere kosten op voor de inzameling en verwerking van het afval (€ 477.000). Deze hogere kosten berekenden we volgens de gebruikelijke systematiek door in de tarieven van de afvalstoffenheffing. Daarnaast indexeren wij de tarieven met 1,2%. De werkelijke opbrengst bedraagt € 8.625.000. Dit is € 15.000 (0,2%) hoger dan geraamd.
Door hogere opbrengsten en lagere lasten ontstaat in 2022 een overschot op de afvalstoffenheffing. Het kostendekkendheidspercentage bedraagt 101%. Het overschot verklaren wij aan de ene kant doordat we hogere inkomsten realiseerden bij de verkoop van oud papier en karton. Ook hadden we werkelijk meer opbrengsten afvalstoffenheffing dan begroot. Aan de andere kant zijn de kosten lager. Het gaat om onder andere lagere kapitaallasten. De lagere kapitaallasten zijn het gevolg van nog niet uitgevoerde investeringen. Voor de lagere kapitaallasten moet een voorziening worden gevormd. In 2022 doteren wij € 70.000 aan de voorziening afval. Het overschot van de afvalstoffenheffing (€ 103.000) valt vrij ten gunste van het resultaat.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | 2022 |
---|---|
bedrag x € 1.000 | |
Kosten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | 7.116 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | 650 |
Netto kosten taakveld(en) | 6.466 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 1.066 |
BTW | 1.004 |
Totale kosten | 8.536 |
Opbrengst heffingen | 8.625 |
Dekkingspercentage | 101% |
Reinigingsrechten
Bij de heffing van reinigingsrechten is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie levert. Afgelopen jaar heeft zich dit niet voorgedaan. De opbrengst bedraagt nihil.